Å trekke ut en tann er ikke ønskelig, men er nødvendig når en tann er så sterkt påvirket av tannråte at den ikke kan repareres. I slike tilfeller er det betryggende å besøke en erfaren tannlege som kan håndtere tanntrekkingen profesjonelt, samt tilby råd om tilgjengelige alternativer for å erstatte den tapte tannen.
Tanntrekking kan være nødvendig i flere situasjoner. Noen ganger kan det være på grunn av en visdomstann som vokser feil, en tann som har blitt sterkt skadet eller knekt, en tann som er alvorlig infisert, eller en tann som har blitt skadet av et traume. Periodontal (tannkjøtt) sykdom, som har ført til at tennene løsner, kan også kreve tanntrekking.
Tanntrekking utføres normalt under lokalbedøvelse, noe som betyr at du vil være våken, men området rundt tannen vil være bedøvet slik at du ikke føler smerte. Tannlegen bruker et instrument kalt et tange for å gripe tannen og rotere den forsiktig for å løsne den fra kjevebenet og ligamentene som holder den på plass.
I noen tilfeller, som for eksempel når en tann er brutt av ved tannkjøttlinjen eller er ikke fullt frembrutt, kan en mer involvert prosedyre, kjent som kirurgisk tanntrekking, være nødvendig. Forventet smerte etter tanntrekking kan variere, men generelt vil smertene gradvis avta i løpet av de første dagene etter behandling.
Erstatte tapt tann
Etter tanntrekking er det flere muligheter for å erstatte den tapte tannen, inkludert tannimplantater, broer eller delproteser. Valget avhenger av mange faktorer, inkludert helse, ønsker og økonomiske forhold.
Helfo (Helseøkonomiforvaltningen) i Norge kan gi refusjon for tannlegeutgifter i visse tilfeller. Dette kan inkludere personer som:
Dette er en generell oversikt, og den faktiske refusjonen avhenger av flere faktorer, inkludert den spesifikke tilstanden og behandlingen. For mer detaljert informasjon, kan du lese her eller ta direkte kontakt med din behandler.
Om du skulle ønske det, tilbyr vi muligheten for å utarbeide en individuell nedbetalingsplan som passer din økonomi. Dette betyr at du kan dele opp betalingen over en periode som passer deg.
Alternativt kan du også velge å finansiere behandlingen gjennom et lån. Vi har et godt samarbeid med to finansielle partnere, Resurs Bank og Svea.
For mer detaljert informasjon om disse betalingsalternativene, klikk her
Vi er alltid her for å hjelpe deg med å finne den mest hensiktsmessige løsningen for din situasjon.
Fyller du 21 til 24 år dette kalenderåret, kan du få behandling hos oss og betale 25 prosent av takstene som er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet.
Tilbudet gjelder alle i aldersgruppen som er bosatt eller har opphold i Oslo kommune. Hvis du er folkeregistrert i en annen kommune har du også rettigheter der.
Du får ikke dekket utgifter til kosmetisk tannbehandling som for eksempel bleking av tenner.
Vi forstår at uforutsette hendelser kan oppstå og gjøre det nødvendig å kansellere avtalen din. Vi ber imidlertid om at du gir oss beskjed minst 48 timer i forveien hvis du må kansellere eller endre tidspunkt for din avtale. Dette gir oss muligheten til å tilby din time til en annen pasient.
Vær oppmerksom på at avbestillinger eller endringer som blir gjort senere enn 48 timer før avtalen, vil resultere i et gebyr. Dette gebyret er på 600 kr per 30 minutter av den opprinnelig planlagte timen. For eksempel vil en avbestilt time på 90 minutter resultere i et gebyr på 1800 kr (3 x 600 kr).
Beskriv elementet eller svar på spørsmålet slik at besøkende på nettstedet som er interessert får mer informasjon. Du kan frem heve denne teksten med punkttegn, kursiv eller fet skrift, og legge til lenker.
Beskriv elementet eller svar på spørsmålet slik at besøkende på nettstedet som er interessert får mer informasjon. Du kan frem heve denne teksten med punkttegn, kursiv eller fet skrift, og legge til lenker.
Tannlegene våre er her for å hjelpe deg – uansett hva du lurer på.
Få raskt svar på dine spørsmål.
Takk for at du kontaktet oss.
Vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.
Oops, det oppstod en feil ved sending av meldingen din.
Vennligst prøv igjen senere.
Enggata 13, 3520 Jevnaker
Telefonnummer: 48 51 52 31
Akutt telefon (utenfor åpningstider): 47 35 21 40
Epost: post@jstannklinikk.no