Hos Smil Jevnaker Tannklinikk, forstår vi viktigheten av et sunt og vakkert smil. En av de mest populære og effektive behandlingene vi tilbyr for å restaurere en skadet tann er en tannkrone. Men hva er en tannkrone, og når kan det være det riktige valget for deg?
En tannkrone er en skreddersydd "hette" som plasseres over en hel eller delvis skadet tann. Den fungerer som en beskyttelse, og gjenoppretter tannens form, funksjon og utseende.
Vi kan foreslå en tannkrone av flere grunner:
Valget av materiale avhenger av din spesifikke situasjon og ønsker:
Det er noen ganger en risiko for økt følsomhet, spesielt mot varme eller kulde, etter at tannen er preparert for en krone. Vi fabrikerer en midlertidig krone som pasient går med i den perioden frem til den permanente kronen blir sementert.
Når tannlegen har forberedt tannen, tas det en scan, med andre ord en 3D modell av tannen, som sendes til en tanntekniker. Tekniker lager deretter en krone perfekt tilpasset til din munn og nabotenner. Denne prosessen tar vanligvis fra noen dager til 2 uker. Dette samarbeidet sikrer at din krone blir perfekt tilpasset og ferdig innen en rimelig tid.
Når kronen er klar, og pasient godkjenner farge og passform, blir den sementert fast til den eksisterende preparerte tannen. Dette sikrer at kronen sitter trygt på plass og fungerer som en naturlig del av ditt smil.
I noen tilfeller, spesielt når mye av tannens opprinnelige struktur er tapt, kan en post og kjerne være nødvendig før en krone kan plasseres. En post gir styrke til tannen og fungerer som et anker for kronen, mens kjernen bygger opp den manglende tannstrukturen for å støtte kronen. Å bygge opp en post i en tann gjøres kun i de tilfeller tannen er rotfylt.
Helfo (Helseøkonomiforvaltningen) i Norge kan gi refusjon for tannlegeutgifter i visse tilfeller. Dette kan inkludere personer som:
Dette er en generell oversikt, og den faktiske refusjonen avhenger av flere faktorer, inkludert den spesifikke tilstanden og behandlingen. For mer detaljert informasjon, kan du lese her eller ta direkte kontakt med din behandler.
Om du skulle ønske det, tilbyr vi muligheten for å utarbeide en individuell nedbetalingsplan som passer din økonomi. Dette betyr at du kan dele opp betalingen over en periode som passer deg.
Alternativt kan du også velge å finansiere behandlingen gjennom et lån. Vi har et godt samarbeid med to finansielle partnere, Resurs Bank og Svea.
For mer detaljert informasjon om disse betalingsalternativene, klikk her
Vi er alltid her for å hjelpe deg med å finne den mest hensiktsmessige løsningen for din situasjon.
Fyller du 21 til 24 år dette kalenderåret, kan du få behandling hos oss og betale 25 prosent av takstene som er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet.
Tilbudet gjelder alle i aldersgruppen som er bosatt eller har opphold i Oslo kommune. Hvis du er folkeregistrert i en annen kommune har du også rettigheter der.
Du får ikke dekket utgifter til kosmetisk tannbehandling som for eksempel bleking av tenner.
Vi forstår at uforutsette hendelser kan oppstå og gjøre det nødvendig å kansellere avtalen din. Vi ber imidlertid om at du gir oss beskjed minst 48 timer i forveien hvis du må kansellere eller endre tidspunkt for din avtale. Dette gir oss muligheten til å tilby din time til en annen pasient.
Vær oppmerksom på at avbestillinger eller endringer som blir gjort senere enn 48 timer før avtalen, vil resultere i et gebyr. Dette gebyret er på 600 kr per 30 minutter av den opprinnelig planlagte timen. For eksempel vil en avbestilt time på 90 minutter resultere i et gebyr på 1800 kr (3 x 600 kr).
Beskriv elementet eller svar på spørsmålet slik at besøkende på nettstedet som er interessert får mer informasjon. Du kan frem heve denne teksten med punkttegn, kursiv eller fet skrift, og legge til lenker.
Beskriv elementet eller svar på spørsmålet slik at besøkende på nettstedet som er interessert får mer informasjon. Du kan frem heve denne teksten med punkttegn, kursiv eller fet skrift, og legge til lenker.
Tannlegene våre er her for å hjelpe deg – uansett hva du lurer på.
Få raskt svar på dine spørsmål.
Takk for at du kontaktet oss.
Vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.
Oops, det oppstod en feil ved sending av meldingen din.
Vennligst prøv igjen senere.
Enggata 13, 3520 Jevnaker
Telefonnummer: 48 51 52 31
Akutt telefon (utenfor åpningstider): 47 35 21 40
Epost: post@jstannklinikk.no